FAQ – Frågor och svar
Vad är Volvo Dig Assist?
Volvos maskinstyrningssystem för grävmaskiner som körs på Co-Pilot-pekskärmen i hytten. Det ger realtidsvägledning i 2D/3D för allt från planering och schakt till lutningar och komplexa modeller, med syfte att öka produktiviteten och precisionen.
Vad tillför Unicontrol3D?
Unicontrol3D är ett intuitivt 3D-system som nu integreras i Volvos Co-Pilot. Föraren använder Unicontrol3D direkt i Co-Pilot-gränssnittet – inga extra skärmar. Det gör avancerad 3D-maskinstyrning mer lättillgänglig och snabb att komma igång med.
Hur fungerar integrationen rent praktiskt?
När Co-Pilot med Dig Assist är fabriksbeställt finns all hårdvara/mjukvara installerad. På levererad maskin aktiveras Unicontrol3D-appen och funktionerna blir tillgängliga på samma skärm.
Behöver jag extra sensorer eller skärmar?
Nej, lösningen är fullt mjukvarubaserad direkt i Dig Assist/Co-Pilot och kräver ingen extra skärm eller sensorer.
Vilka maskiner stöds?
Integration gäller Volvos grävmaskiner med Co-Pilot 2/Dig Assist. Dig Assist och Co-Pilot finns i dagsläget till de flesta av Volvos band- och hjulgrävmaskiner; specifik modelltäckning och paket beror på årsmodell/region – kontrollera med din lokala Swecon-representant.
Går det att uppgradera äldre maskiner?
Grundkravet för att kunna köra Unicontrol3D-mjukvaran är att det sitter andra generationens Co-Pilot skärm i maskinen. Rent tekniskt är det dock fullt möjligt att uppgradera från första generationens Co-Pilot. För mer information – ta kontakt med Swecon.
Min maskin är beställd utan Dig Assist, kan jag köpa Unicontrol3D ändå?
Ja, så länge det sitter andra generationens Co-Pilot skärm i maskinen går det bra att komplettera med Unicontrol3D i efterhand. Ta kontakt med din lokala Swecon-representant.
Vad innebär Dig Assist i 2D kontra 3D?
2D ger djup/lutning och lagerhantering med visuell vägledning. 3D adderar design mot modell, RTK-stödd positionering och möjligheten att skapa enklare modeller i hytten via In-Field Design.
Fungerar det med GNSS/RTK?
Ja, Dig Assist använder GNSS/RTK för centimeternoggrannhet, och 3D-lösningen bygger vidare på detta.
Kan vi använda våra befintliga modeller/filformat?
Ja, det är precis samma standardiserade filformat som i befintliga L5 system.
Hur hänger Volvo Active Control ihop med detta?
Volvo Active Control (semi-autonom styrning av bom/skopa) kan dramatiskt korta inplanering/finplanering. Det körs tillsammans med Dig Assist – och där Unicontrol3D ger din 3D-referens blir Active Control ett starkt stöd för att nå måldjup/lutning snabbt.
Vad gäller för eftermarknad/aktivering i Norden?
I Norden levererar och supporterar vi på L5 Navigation Unicontrol3D till Volvo Dig Assist – vilket ger dig en bra och trygg kontakt för aktivering, utbildning och support.
Hur snabbt kommer man igång?
Om maskinen är beställd med Co-Pilot + Dig Assist: då aktiverar vi bara Unicontrol3D-appen och sedan är du redo att köra.
Vad är In-Field Design?
En Dig Assist-funktion där föraren kan skapa enkla 3D-modeller (plan/profil) direkt på Co-Pilot i hytten – effektivt när CAD-underlag saknas för enklare jobb.
Behövs utbildning?
Gränssnittet i Co-Pilot är gjort för att vara lätt att lära sig och för Dig Assist/Unicontrol3D finns både instruktionsfilmer och snabbkurser. Vi på L5 kan även erbjuda olika typer av utbildningar.
Hur mycket kostar det?
Unicontrol3D till Dig Assist säljs endast via Swecon, vilket innebär att du får prata med din lokala Swecon-säljare för prisuppgifter. Klicka här för att hitta din närmsta anläggning/säljare.