Pressrelease: Nordiskt samarbete utmanar maskinstyrningsmarknaden

Den svenska storsatsande mät- och maskinstyrningsleverantören L5 Navigation har ingått ett unikt samarbete med den innovativa danska maskinstyrningstillverkaren Unicontrol. Målsättningen är att ta maskinstyrning för anläggningsmaskiner till nästa nivå både vad gäller användarvänlighet, kvalitet och arbetsflöde i länderna Sverige, Norge och Finland.

Det första resultatet från samarbetet är lansering av ett helt nytt maskinstyrningssystem för grävmaskiner. Där största möjliga vikt lagts på att hålla det så enkelt som möjligt utan att göra avkall på funktionalitet som mer avancerade användare kräver. Det låter föraren fokusera fullt ut på var det ska grävas, i vilken omfattning och samtidigt dokumentera och säkerställa kvaliteten i utfört arbete.

VD hos Unicontrol, Ehsan säger: ”Unicontrol är oerhört glada att släppa den här nyheten tillsammans med L5 Navigation. Med mjukvaran Unicontrol3D, en kombinerad hårdvaruplattform och L5’s lokala närvaro samt kunskap är vi övertygade om att vi har en produkt som passar alla typer av användare och behov. Vi är väldigt nöjda med vetskapen om att alla nordiska kunder är i trygga händer hos L5’s erfarna personal och utbredda servicenätverk.

Kärnan i systemet är mjukvaran Unicontrol3D från Unicontrol. En mjukvara utvecklad från grunden av personer med djup förståelse och lång erfarenhet i branschen med huvudmålet att göra vardagen enklare för maskinförare. En vision som delas rakt av med L5 Navigation.

Martin Lindgren, VD L5 Navigation, säger: ”Maskinstyrning har alltid uppfattats som lite invecklat och komplext för många användare, men nu ser vi stora möjligheter att låta fler ta del av dess fulla potential med ett extremt lättanvänt system. Utöver det har vi hela tiden haft ambitionen att ta fram en lösning som ger bättre lönsamhet betydligt snabbare än branschkollegorna, vilket vi anser oss ha lyckats med.

All funktionalitet ligger nära till hands när man kör, antingen via direkta knapptryckningar eller ”tap-and-hold”. Avancerade undermenyer och inställningar är medvetet gömda för att inte störa föraren med överflödig information och skapa en så bra överblick som möjligt.

Hårdvaruplattformen består av både nya och befintliga produkter som är noga utvalda baserat på den gemensamma erfarenheten hos L5 Navigation och Unicontrol. Systemet levereras alltid med licens för positionsberäkning mot samtliga satellitsystem vilket möjliggör körning även under svårare förhållanden. Den senaste sensortekniken tillför en betydande rapphet och svarar på minsta rörelse utan att fladdra, vilket sammantaget ger ett system med hög driftsäkerhet och noggrannhet. Feedback från ett antal referenskunder som utvärderat och testkört åt L5 Navigation och Unicontrol bekräftar både snabb inlärningskurva och stabil prestanda.

Allt knyts samman med molntjänsten Unicontrol Cloud där maskinägaren eller entreprenören enkelt administrerar sina maskiner och skickar inmätningsfiler och referensmodeller mellan fält och kontor. Fjärrsupport är inte längre än en knapptryckning bort.

Systemet kommer att marknadsföras som L5 U3D-X och säljas, supporteras och servas av L5 Navigation i Sverige, Norge och Finland. Officiell säljstart är 1 mars 2021 och beställningar kan göras omedelbart.

För mer information kontakta:

L5 Navigation
info@l5navigation.com